Det var en gång en man som hette Birger...

Wikipedia: Birger är ett gammalt fornnordiskt mansnamn som betyder 'den som hjälper' eller 'beskyddare'.
Birger. Jag hatar Birger. "Vem är han och vad har han gjort dig, Maja?". Jo, det ska jag berätta nu. Birger började som en man som lärde känna min far. Det börjar okej. Det visade sig att Birger bor en bit ifrån vårat hus, så han började hälsa på. Det var okej. Tiden gick, men det gjorde INTE Briger. Han är fasen JÄMT hos oss, oinbjuden.

Vad gör Birger hos oss då? Ptja... förut brukade han dyka upp med öppnade chipspåsar från lidl som han bjöd oss på. En gång kom han hit med kattmat därifrån också... Visst att man bjuder vänner på lite chips, men kattmat? Det kan vi köpa själv, TACK! En annan gång hade mamma bara nämnt att hon skulle vilja ha ett parasoll till våran uteplats, Birger kommer tillbaka med en. ? Mamma frågar för att vara artig "vad ska du ha för den?" och Birger svarar lite släpigt och nonchalant "ptja.... 1000 spänn." ................OKEJ? Vi bad dig inte köpa den! SLUTA!!
Slutsats: Birger är en SNÅL JÄVEL! och ofantligt lik den där Ove i Solsidan. (visst heter han ove?)

En annan fin grej med vår vän Birger är att han har ju ingen egen familj (förutom sin särbo på 70+) så när mamma och pappa nämner nåt som vi barn har sagt när vi var små eller nåt, så snappar han upp det och börjar småreta oss för det....... va?
Han försöker även gosa med min katt Korven lite för mycket. Och ni som har träffat Korven vet att det är ingen katt som man frivilligt gosar så lätt med (om man inte haft honom i hela sitt liv, som jag).
Låt mina barnhistorier och mina katter vara i fred!
Slutsats: Birger försöker ta över min familj.

Och som att det här inte vore nog så är han dryg så in i h-e och dum! DUM! Mamma brukar alltid fråga honom ifall han vill äta middag här (eftersom han ALLTID kommer hit lagom till middagstid) och så ska han alltid låtsas tveka och ba "njaa.. ptjaa, ja okej då". SLUTA! Vi vet att du fejkar!!
Så en gång hade mamma lite problem med en uppguft hon skulle göra på datorn, och eftersom vi barn bor borta mestadels av vår tid och pappa inte heller kunde så bad hon Birger om hjälp, eftersom han jobbar med "data". När uppgiften var klar var mamma klad hest, men så kommer Birger tillbaka med en trasig bil och en trasig tröja. Ger bilen till pappa och tröjan till mamma och ber dom att laga grejerna. Eftersom han hade hjälpt.
Slutsats: Birger är dum i huvudet och jag hatar honom.

Igår kom han hem till oss och gav oss en ful jävla barn tröja och ba "tänkte till Molly" (min brorsdotter). Mamma och jag ba o_O "ehee... det är fel storlek" så vi slapp den! Så börja Birger berätta att han hade varit på lidl, och där hade de fyllt ett rum med en massa grejer som man kunde fylla en hel kundvagn för 500 kr. FYLLA EN HEL JÄVLA VAGN MED SKIT FÖR 500 SPÄNN! Mamma frågade om han behövde allt han hade köpt, och nej, det behövde han ju inte. Men han berättade så stolt om hur han hade byggt upp ett berg över hela kundvagnen, och fyllt den med mer än vad den rymde, och ÄNDÅ bara 500 kronor. Vilket kap alltså!
'Den som hjälper' jo tjeeena... eller 'beskyddare'? Jo visst!

Så, har ni tur slipper ni undan såna här människor som Birger. Annars äre bara att skriva en kommentar så kan jag se om jag kan ordna en liten dejt för er med honom.

LOPPISFYND!

Woop woop, hej hej!
Förra helgen var jag i övik och loppisfyndade en massa! Men har inte lyckats fixa bilder förrän nu, så här äre:

loppisfynd i övik 21/5 vid hamnen
Gamla tryckbokstäver i bly från tryckeriet (gissar på Ågrenshuset) i century gothic, gemener. Sjukt fina tycker jag! Tyvärr saknas A, G, J, S och W.

loppisfynd i övik 21/5
Hittade även en gammal 'smörskål' i porslin från 50-talet, en tillbringare och gula gardiner. Gardinerna fick jag av Stina som tidig inflyttningspresent.
Köpte även en gul golvlampa, men den fota jag inte. KOM HEM TILL MIG SÅ FÅR NI SE!

heligt

fick tillbaka min först HP-bok av Tove

Fick tillbaka min heliga skrift av Tove igår. Så vackert, den innehåller flugblod på några sidor. I mitt favoritkapitel dessutom - Erisedspegeln. Helt klart sveriges mysigaste kapitel, alla kategorier.
KLAD_CHEY_92 ska nu läsa världens bästa bok igen. Vet ni varför? (förutom för att den är bäst) För jag KAN, har inge skoljox eller nåt sånt som måste göras. Nu är det bara jag och Harry <3

umee

Åkte med "klassen" till Umeå idag för att kolla in universitetet. Vi var sex stycken av nitton som åkte. Det är juuuu bra gjort av klassen? Först när vi kom till ume så åkte vi på stan för att luncha, men passade även på att shoppa <3 Köpte strumpbralls till studenten, en lite morsdagspresent, eyeliner och ÄNTLIGEN fick jag tag på min klänning från monki som jag har sökt så länge. Hip hip hurra över det! Hittade den först på deras sajt. Åkte sen till Birsta - där fanns den inte. Åkte sen till Uppsala - där fanns den heller inte! Men Umeå kan man ju lita på. Det är som jag alltid säger - Ume är bäst.
Efter det åkte vi till universitetet och kollade läget ett tag. Alla guider var på nåt jox, så vi blev guidad av en som har hand om konsten istället vilket var otroligt trevligt, för det var mycket mysigare att gå lyssna på.
Och när vi var klara där åkte vi tillbaka till stan för att spela i laserhallen! FY I HELVETE vad roligt det var!!!!!!!
Trodde först att jag skulle freaka ut där inne, med tanke på att jag får panik bara av att leka tagen, plus att jag är sjukt mörk rädd. Men det gick ju finfint! Det var ju i princip som att vara på monki, fast mer svettigt. Det var liksom svart och neonfärger och roliga fortmer på väggarna - som på monki! Skillnaden var ju att jag inte brukar behöva springa och gömma mig och ligga och lura på folk när jag köper kläder. Som min klänning idag, den köpte jag i lugn och ro.

woop woop



Har städat lite idag!
Det går grrrrrrreat att städa när man är pepp och har ett mål - som att flytta till Piteå. Liksom, när jag har städat klart allt här och packat ned mina grejer i lådor så kommer jag flytta sen. SÅ PEPP!!!!!!!!!!!! Helt galet. Samtidigt så börjar jag bli sentimental över att sluta gymnasiet, vilket jag inte alls trodde att jag skulle bli. Men nu varje dag på skolan så säger man "det här är typ sista gången vi gör det här!" och det känns verkligen. uh mah gud... hur kommer det blir sista veckan då?
Köpte liljor idag också btw för tio spänn! FETT! De är jättefina i min tomma bokhylla.

Dagens soundtrack: Roxette - Dressed for success
Dagens klädsel: Fett hipster med leopard-tröja och hängselshorts med svarta strumpbrallz till
Dagens frukt: Nätmelon
Dagens känsla: FETT JÄVLA PEPP SÅ INGET KAN TA MIG NED, blandat med sentimentalitet
Dagens tilltugg: Massa fika

dagens tips



Om TV'n är tråkig kan man göra den kul själv.

Babe

Något som jag finenr underhållande är att läsa handlingen till porrfilmer. Ikväll går det en som heter "Babe" på tvn.
"Spansk erotik från 2008. Toppmodellen Babe är arvtagare till en enorm förmögenhet. Hennes enda svaghet är hennes omättliga sexuella aptit. Nu har en bedragen hustru bestämt sig för att ställa till med skandal i modevärlden och ruinera Babe."
Låter spännande!

inte fredag, men kosigt ändå



Since I moved here, all i do is kos and kos.

ahabla

Ojojoj, nästa tisdag ska jag visst dra ut en visdomstand. För den ligger snett och kommer inte att kunna växa upp rätt, så då ska den visst bort för annars kommer jag få feta problem senare. Jag gillar ju egentligen att gå till tandläkarn, har alltid tyckt att allt där känns så rent, plus att det är någon som pysslar om en, det är najs. Men nu är jag nervös! Såna här grejer sägs ju göra ont. Jag har gjort rätt brutala grejer hos tandläkarn, men uwäh.
Jag har varit med om att dra ut tänder som går av på mitten medan dom drar, jag har operarat fram en tand i gommen, jag har haft alla slags tandställningar man kan tänka sig i princip. Men nu... neee-eeej. UHUHU! Det känns inte bra.
I övrigt så drömmer jag otroligt mycket om framtiden nu. SNART STUDENTEN! Och igår ringde de från LTU pradioproduktion och telefonintervjuade mig. Och jag har börjat kolla på lägenheter i Piteå lite mer seriöst nu. AAAAAAAAAHHHHH Det är så nära nu! Sjukt jäkla pepp!

raketfitta


Jag bara undrar om någon kan svara för mig varför tamponger ser ut så här i usa? Varför skulle jag vilja skjutsa upp min tampong som en liten raket i min fitta? Någon som vet hur hårt den skjuter? Jag mste banne mig köpa tampax nån dag bara för att få kolla. OH! Kanske ha en liten tävling: Vem kan skjuta sin tampong längst? Asvärt! Nån som är på?

effekt eller inte? effekt eller inte?



Tja tjaa!
Vill bara säga att jag mår bra och är en nöjd tjej. Lite kissnödig, men det tål jag. Sitter på skolan och väntar på religionslektionen, vet inte vad vi ska göra där. Kanske som på alla andra lektioner nu för tiden "Ja, ni som är klara med allt kan ju gå" man ba.. OKEJ! Så går man. För man är bäst.
Nej, tror inte att religionen kommer bli så, hoppas att den inte blir så. För jag gillar vår lärare, han är najs. Typ alla andra i klassen tycker inte det, men det gör jag för han gör saker som gör mig intresserad och använder sig av t ex Vapnet's låt Kalla Mig som undervisningsmaterial. Fett det!
Efter det blire bussen hem till mamsi och papsi. Woop woop!

Peace out mah friendz!

TACK MAJA!



Jag önskar verkligen att det här kommer hända mig nån dag i framtiden. Måste slå mig friare från mamma och pappa som betalar det åt mig nu.. Men efter det då jäklar vill jag ha min kör. Så värt!

Idag gick jag och Angelica på promenad, och när vi gick förbi bion så var det en låång kö ut på gatan. Jag ba "wtf?" typ, så sa Angelica att det är Pirates of the caribbean 4 som har premiär och min spontana tanke blev "Va? Finns det nån annan film än HP 7?". Seriöst, bryr sig folk fortfarande om piraterna? Visst visst, jag gillade ettan när den kom ut, har sett den flera gånger. Har även sett andra, men sen blev det inge mer.... tror jag. Har jag sett trean? Jag vet inte. Så mycket engagerar jag mig om det.
För mig är det bara HP som finns. Min man. Vad är pirater i jämförelse mot trollkarlar, jag menar... kom igen ;)
Håller seriöst på att flippa ut inför sista filmen. Herre min ge... <3
En annan film som ligger och väntar på mig är Play av Ruben Östlund. KÄRLEK på den mannen, som tidigare har gjort Gitarrmongot och De Ofrivilliga. Ser fram emot biiiiooo <3

Till sist vill jag bara beklaga över att Lady Gaga har så mycket saxofon i nya albumet... det är inte riktigt okej. Det är liksom den där chaps-saxen. Vad är chaps-sax? Ja det är vad jag kallar den här känslan som jag får i slutet utav det här klippet (2:30) http://www.youtube.com/watch?v=iHkioBvmC_4 fast där är det dragspel som spelas, men det är känslan jag syftar på. Lite som att man ska bli våldtagen. Man blir liksom obehagligt smekt av en man i chaps...

OMG IT'S A DOUBLE RAINBOW!!!!!

Var just ute på promenad med Angelica, och för er som inte vet om det så regnar det ute. Efter halva promenaden börjar det helt plötsligt ösa ned regn, och jag som hade varit så duktig och ordentlig med regnjacka i morse fick nu bli dyngsur. Men det är sjukt mysigt, mwaha! Har just slängt mina blöta kläder på golvet och ska snart ta ett varmt bad och ta på mig nåt torrt och mysigt sen. <3 Såg även två regnbågar samtidigt, varav en syns på bilden.
Idag har jag varit arg på skolan för att jag inte har kunant arbeta med grejer som jag har behövt göra nu innan betygen sätts. Men är på för bra humör för att vara arg, så jag har haft det kul ändå. När jag kom tillbaka till lägenhete, som jag gick till för att plugga, så fortsatte jag att måla på min tavla. Jag tror att den kommer bli bra när den är klar. ÄLSKAR att vara på målarhumör, mår så bra då. Det är ju dock sämst att jag är det när jag har massa skolgrejer som måste göras.

För övrigt så är jag kluven i två över att urkult och ung vänsters sommarläger är samtidigt = SÄMST! Men det börjar luta åt att jag går på urkult, vill hålla pass i feministiskt självförsvar där. Vore sån ära att få göra det på det ställe som ledde mig in i det första gången när jag var typ 9-10 år.

Jag har även svåra tankar om pengar. Har ca 1100kr i min spargris och skulle väääldigt gärna tatuera in mitt feministmärke som jag vill ha vid sidan av revbenen. Men samtidigt så skulle jag vilja köpa ett par jättefina stövlar som jag vill ha/behöver. FAST jag är ju utan sommarjobb och inkomst i sommar... Så jag borde ju inte lägga pengarna på nånting alls juuuuuuuuuuu.
Livet är svårt.
Vad ska jag göra? Tatuera mig? Tjacka stövlar? Eller överleva?


Maja goes popular at vimeo!

Popular from Maja Johnsson on Vimeo.

 

När vi ändå är på det här Saade-temat...

För mer - kolla in på http://vimeo.com/majajohnsson


målamålamåla



Woop woop! Ikväll fortsätter jag att måla på en tavla som jag inte har rört på typ ett år. Impressive!

efter att ha sovit på saken

Alltså, nu har jag hunnit smälta in gårdagen, tror jag. Jag är fortfarande förvånad över att finland inte kom bättre till, med tanke på hur annorlunda den var och vilket publikjubel den fick i tisdags. Och även glatt förvånad över hur otroligt bra det gick för vår egna lilla Saade. Men nu har jag även börjat smälta in Azerbajdzjans (jävlar vilken stavning alltså) bidrag. Igår kunde jag bara fokusera på den icke så bildsköna sångaren Ell's utseende. Han ser liksom ut som en bäbisstjärt i ansiktet. Och jag vet inte med er, men jag tycker inte att en bäbisstjärt ska vara i ansiktet på en vuxen karl. Men nu har jag börjat få in låten också, helt okej när det väl kommer till kritan. Den fastnar i huvudet och jag låter den vara kvar där, jag blir inte arg som av Irlands eller ännu värre - Moldaviens.
Nej, men för att summera det hela så var det nog rätt bra gjort igår.

Och oooh det bästa på hela kvällen (typ) var ju ändå när Polen skulle ge sina poäng, alltså... vad i hela h-e?
Kolla HÄR 2:45 och jämför det sedan med det HÄR. Det är ju slående likt! Ja jisses..

godnatt!



OMG! svettig kväll i saaaaaay
Alltså, samtidigt som jag vill vara bitter för att sverige inte vann så måste jag ju ändå vara rätt nöjd för att vi kom trea, grymt bra gjort ju. Vi kom ju inte ens till final ifjol liksom.
Dock förvånad över att finland inte komer högre upp, fett dåligt av er europa!
I övrigt så har kvällen varit fiiiin! Jag har fått använda min paljettklänning ordentligt (visst är den fin?!), och det har varit mycket gott att äta och de mysigaste människorna hos mig. Sakna ju dock joel såklart.
Nu ska jag bara ta reda på allt som står i vardagsrummet och sen krypa till sängs och hoppas på nåt bra på tvn.
PUSS på er babes <3

(om bilden vill jag också bara säga att här är äpplena ännu på trädet, OKII?)

HAHAH <3

HAHAHAH *dör*
http://svt.se/2.33919/1.2425182/

eurovisionafton!

Ojojoj vad spännande det är inför ikväll, är fett pepp! Mamma och jag håller på att städa och fixa så det ska se respektabelt ut inför gäster. Så ska jag snart ställa mig och baka pizzabullar som jag ska bjuda på, samt ostbricka. Kommer bli finfint! Lyckades hitta brieost utan löpe i idag! Så jävla grymt, jag ääääääälskar brieost men har inte ätit det på år och dar pga den jävla löpen (kalvmage) som är i. Men så läste jag innehållsförteckningen på euroshoppers breiost, bara för att det är ju verkligen det sista man skulle kolla upp, så ba "vegetabiliskt löpe" KATSCHING! så det blir lite euroshopper till eurovision, heöheöeh!
Nej men jag är fett nöjd med hur jag tror att kvällen komer att bli. En massa fina gäster, gott tilltugg och seriöst tittande på eurovision. FETT! Har dessutom lyckats ordna FF är hema, så vi inte blir störda.
Jag ahr även bestämt att det är temaklädsel ikväll: dresscode eurovision. Vilket då innebär glitter och glamour. Själv så ska jag ha på mig min paljettklänning som jag köpte till nyår 09-10, men aldrig riktigt fick visa upp den kvällen. Så nu jäklar :)

Så, vilka hejar jag på ikväll då? Well, jag har några favoriter. Kan ju inte låta bli att älska Eric Saades låt, så den hejar vi såklart på, men så ligger även finlands bidrag med Paradise Oskar högt upp. Sen så har jag för mig att Schweiz hade en helt ok låt, men ja. Det är väl Ungern som är tippad vinnare enligt alla "experter" men det är ingen av mina favoriter, åh nej.
Kan ju också säga att jag hatar guttaperkorna från Irland, alltså... vad i h-e?!
Danmark hade jag kunnat tyck om ifall det inte avr så att det var en ren rip of av Anderas Johnson - Sing for me.

Well well, my dear readers, jag hoppas att ni får en fet kväll.
Peace out!

FINALISTPLATS!



JAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!

Nu är det peppen inför lördag!

erik will be popular!



Ikväll ni blire eurovision! I tisdags satt jag ensam i min lägenhet och kollade på det med Tove på msn som sällskap att kommentera med, ikväll blire hem till stintan för att kunna kommentera mer. ÄLSKART! På tal om kommentatorer då så måste jag bara säga att Edwars af Sillén som kommenterar på tv har så jäävla snygg röst! Vill bara mumsa i mig honom typ. Fast han verkar vara gay när jag googlade på honom, så min chans där är väl rätt död..
Meeeeeen go go Erik är vad jag känner. Men det är klart att han kommer bli populär ikväll!

skola

Alltså skolan, nu äre bara några veckor kvar till studenten och jag har så mycket kvar att göra! Folk har frågat ba "är det stressigt nu i trean?" och jag har bara svarat "njaeeh.. det är det väl inte." typ, men nu har jag ju insett vad mycket jag har kvar! Jag har:
Svenska - en essä om mord och nationallaprov, muntliga + PM
Grafisk design - ett stort jävla arbete där jag gjort en grafisk profil till ett gym.
Filmkunskap - fördjupningsarbete om David Lynch.
Religion - nån analysjoxgrej om hustrumisshandel.
Historia - nåt fördjupningsliknandearbete om nånting under 1900-talet
Mediaproduktion - ett digitalt portfolio
Och jag vet heller inte riktigt hur jag vill se ut som på studenten.
"Men Maja, varför sitter du och skriver på en meningslös blogg som ändå ingen läser, istället för att plugga nu då?"
MEN, för att jag tycker det är tråkigt :(( Hahah, nej men. Seriöst. Ska verkligen skriva lite efter det här.
Idag har jag i alla fall jobbat asbra på graflektionen! Håller just nu på att göra klar alla smågrejer till "gymmet" och sätter ihop en presentation till det, som jag ska redovisa nästa onsdag. Lägger nog upp lite bilder här senare på hur det blev, är rätt så nöjd med vissar delar av det :)
Nej, men nu på riktigt så får det bli nåt. Ska värma på cappuccino så jag får koffein och orkar göra nåt, blir ju jämt så jädrans trött den här tiden...

Ode To The Bouncer



Blev just länkad till den här videon av en vän, och kan inte rå för att älska videon. Vet inte vad jag "egentligen" borde tycka om den, men jo, jag gillar den.

Friday, friday, gettin’ down on friday



Mamma och pappa har köpt en ny matta till deras vardagrum och allt jag kan säga är jeez vad skön den är att gå på! Man verkligen skjunker ned med tårna. Lovley! <3
Snart ska jag dra över till Jon och Tove för att grilla med dom och Britta och Ellen. Kommer bli asnajs. Det ryktas om att bli mycket halloumi, vilket känns väldigt lovande till en bra middag.

RSS 2.0